idsassa.blogg.se

Ain't nothing gonna break my stride, eller är det pride?

Publicerad 2012-10-30 00:09:12 i

Efter en långladdning under söndagen inför måndagens inkafärd fick vi veta att vi missförstått. Inkaleden börjar inte förrän tisdag och måndagen skall spenderas på turer i Sacred Valley. Exakt de turerna vi gjorde tidigare i veckan. Och man kan ju tro att vi nu borde vara stjärnorna i gruppen och kunna allt. Weeell, jag låter er tro det.

Fast denna gången fick vi även mata lamor och Ida blev en svensk levande julgran med två små peruanska flickor springandes runt och runt henne.

Så i Ollantaybamba sitter vi nu med sista kaffen fram till fredag. På torget framför oss är det peruansk festival och live musik, med indiska drag. Väl informerade är vi äntligen och imorgon blir det inka time. Även om vi tydligen har 5000 trappsteg framför oss och en höjd på 4200 meter när vi kommer till Dead womens pass. I gruppen är det tio kanadensare, en irländare och en skotte - alla lika oroliga som oss hur denna fysiska prövning kommer gå. Men det kommer vara värt, så värt!

"You look like roxette!"

Publicerad 2012-10-27 23:24:47 i

Runt hörnet ligger en restaurang där maten är superbillig och dit det främst verkar komma locals, så för andra kvällen i rad hamnade vi där igår. Och vi blev behandlade som superstars av en hel peruansk klass. De sötaste fansen väntade utanför entrén för att ta bilder med oss, några kom till bordet när vi åt och en äldre kvinna passade också på att ta en idolbild. Vi njöt i fulla drag så vi beställde in två stora öl mer än väntat, men bättre självförtroendeboost får man leta länge efter!

När vi sagt hadet till våra fans hamnade vi, inte helt oväntat i baren på hostelet där bland annat en dansk kille hängde. Jag har kanske aldrig haft ett så intressant samtal om musik förut. Oerhört trevligt!

Efter några timmar drog vi vidare för att möta upp tre kanadensiska ingenjörer som vi träffade under sacred valley-turen i torsdags. Vi betalade inte en soles under hela kvällen och efter "jag har aldrig", dans och intressanta, djupa samtal om livet såg de till att vi kom hem säkert, innan de gick tillbaka till andra sidan stan till sitt hostel. Gissar att vi somnade ungefär när resten av Cusco vaknade imorse. Men oh, vilken kväll vi hade!

Tengo un cabllo muy irriterande.

Publicerad 2012-10-26 20:00:27 i Allmänt,

Nu har vi varit ute pa akta aventyr! Vi beslot oss for att se nagra av alla dessa inkaruiner runt om i Cusco pa ett alternativt satt. Pa hast. Ni vet det dar stora djuret som cowboysen rider runt pa. Vi var minst lika coola.

Efter en pubcrawl natten innan snubblade vi i sang vid fem for att vakna med ett sjalvhat av en annan varld. Varfor, o varfor skulle vi ut natten innan vi bokat hastridning? Timmarna fram till kl 13 var langa, pa ett mycket daligt vis. Sa blev vi upplockade och ivag korda till forsta ruinerna. Vi hade en egen guide som dessvarre inte var fullt sa duktig pa engelska som han sjalv tyckte. Vi forstod ingenting. Men det var lite coola stenar i olika haftiga former.

Upp en lite val tung uppforsbacke och dar stod dem, hastarna. Vi blev tilldelade hjalm och en pase med snacks, valdigt sott, innan vi skulle upp pa de ohyggligt stora djuren. Det tog tva forsok var, det ar minsann inte lika latt som pa film, men upp pa den kom vi och nar vi satt dar forsvann ocksa badas bakfyllor mirakulost. Ida njot och hade the time of her life. Jag var absolut livradd, inte tid att fokusera pa bakfylla och illamaende, fullt upp med att halla mig kvar pa hasten for glatta livet.

Vi var bada positivt overraskade att vi anda fick lov att rida sjalva utan att nagon ledde hasten, a la stadstur for 9aringar. Men jag insag snart det negativa med just det. Hastarna ar sjalvklart vana vid turen och vid manniskor sa du behover inte styra, de vet precis vart de ska ga. Det var bara att folja guiden. Och det fungerar sakert problemfritt 99% av turerna. Idas hast var fin och snall och forsiktig. Min a andra sidan beslot sig for att ha lite kul med mig vill jag tro. Nar det var dags att rida upp for ett berg tog min hast en helt annan riktning. Han hade fatt nys pa vatten vid en gard en liten bit bort och jag kunde fa sitta och dra hur mycket jag ville, han skulle till vattnet. Detta resulterade i en livradd Sarah.

Och det var langt ifran den enda gangen. Han hittade lite gott gras en bit bort han var tvungen att ha, en annan gang tog han hoger in i en grupp manniskor och en annan gang vagrade han bara att folja efter och gick fram och tillbaka pa en fem meters area. Det var langt ifran med latta steg jag tog mig av nar vi var klara men lattnaden var enorm! Guiden skrattade gott.

Vi har lite bilder men de basta, bland annat de Ida tog nar min hast gick pa aventyr ar pa en kamera vi inte far over bilderna till datorn ifran. Saklart. Men satan sa fint det var!

Hola, Cusco!

Publicerad 2012-10-23 00:09:21 i

Så fem långfilmer, lite reklam som gick på repeat i trettio minuter åt gången och otroligt många svängar så är vi äntligen på plats på vårt hostel i Cusco. 21 timmars bussresa sätter sina spår i kroppen, även att vi hade köpt upp oss till Very Important Persons och färdats så nära kungligt man kan med buss. Efter un grande cerveza och lite mat tog vi oss en rundvandring in the neighborhood och ligger vi nu och tar igen oss på innergården. Vi har haft det sämre!

Hablas español?

Publicerad 2012-10-20 00:30:29 i

Varför vara förberedd? Idag satt vi 3 timmar på starbucks studerandes spanska. Och resultat fick vi när vi sedan bokade bussbiljetter till Cuzco. På spanska med en chipsätande försäljare som lät oss vänta medan hon satt på Facebook. Och som studerade våra pass (med fettiga fingrar) länge innan vi fick tillbaka dem och hon frågade vilken nationalitet vi hade.

Vi var även på kulturellt äventyr och fann en Adobe pyramid som de grävt fram mitt i Lima. För er okulturella kan vi berätta att dessa pyramider är hela 1500 år gamla. Det var ungefär det vi förstod av vad guiden sa under den 50 minuters guidade turen.

Quiero un kanelbulle, por favor!

Publicerad 2012-10-17 20:15:10 i

Efter en flygfärd med intressant sällskap av vår nya Suaudiarabiska väninna som antagligen hade lite för mycket pengar (och lite för lite vänner..) för sitt eget bästa och 19 timmars flygtid sitter vi äntligen i Perus huvudstad. På Starbucks. Med varsin kaffe och en kanelbulle. Det gäller att ta seden dit man kommer..!

IT IS ON!

Publicerad 2012-10-15 20:33:52 i Allmänt,

Sådär ja, nu sitter jag i Sarahs flickrum i lilla Laholm och har min första mellanlandning på vår väg mot Sydamerika och första anhalten, Lima! Upplägget här ikväll är helt annorlunda än vad jag förväntat mig då JAG är den lugna av oss. Det känns helt galet och overkligt att det bär av snart, men vilken pepp! Klockan 06.55 imorgon flyger vi iväg mot nya äventyr!

Här kommer vi skriva så ofta vi kan så att ni kan hänga med på exakt vad för äventyr vi hittar på där borta på andra sidan atlanten.

Vi snakkes kjære dere! :)