idsassa.blogg.se

Det var en gang jag akte ner for en vulkan pa pulka.

Publicerad 2013-01-28 14:47:37 i Allmänt,

Det galler att lagga ribban hogt.

Nar jag besteg min forsta vulkan var jag lyckligt ovetandes om att det skulle vara Leons svaraste vulkan att bestiga. Vilket var lika bra. Igar var vi en tur pa Cerro Negro och det kandes som en promenad i parken. Det var en valuttrampad stig att folja och lutningen inte speciellt stor. Detta ar i och for sig ocksa en mycket kandare vulkan. Denna vulkan ar den som flest turister har som ett maste pa sina to-do listor under sina resor. Och det finns en anledning.
 
Detta ar namligen det enda stallet i varlden dar det finns mojlighet for vulkanboarding.
 
Vulkanboarding ar precis som det later. Man klattar upp for en aktiv vulkan i ca en timme med en pulka-liknande brada under ena armen for att sedan hoppa pa bradan och aka ner pa under en minut. Aven om vinden nog var den storsta utmaningen (att inte blasa bort fran toppen) var det valdigt svart att sta upp och titta ner pa den uppakta vagen ner. Ja, det var brant.
 
Min grupp var full av skandinavier; norrman, svenskar och till och med en dansk. Alla hade i sig en lagom dos av exaltering och nervisitet. Tror nog att nervositeten var den som tog overhand val pa toppen. Men nar det sedan var dags att glida ner var det anda vantan som var varst. Jag skulle komma mig nast sist ned och fick bara sta och se pa.
 
Historierna man far hora fran folk som har gjort detta ar manga. Vissa far upp en hastighet pa 70km/h pa vagen ned. Vissa har skrapat upp hela kroppen, mer eller mindre. Vissa fick hjarnskakning. Ja, lat oss saga att det fanns en god anledning till att vara nervos.
 
Vi daremot var en duktig grupp. Antagligen en lite for radd grupp. Bromsade hellre for lite an for mycket och noll skador eller vurpor. Nar jag kom hela vagen ner angrade jag att jag inte akte fortare. Jag ville gora det mer! Igen! Igen!
 
Detta ar det narmsta jag kan komma pulkaakning denna vintersasong, sa igen ska det goras. Ett fartfyllt aventyr som anda ar fa unnat. Kunna komma hem och beratta om nar man akte ner for en aktiv vulkan. Kanske ska lagga pa nagra kilometer i timmen och nagra skador for en tuffare story. Eventuellt ett vulkanutbrott.
 
Men jag har ett tips for er som ar sugna pa att gora det:
Gor det inte bakfull.
Och glom inte kameran.

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2013-01-29 21:22:00

Du gör så konstiga saker;) puss

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela